Helaas, Google stopt vanaf juli 2023 met Universal Analytics. Dit is de Google Analytics versie waar iedereen momenteel bekend mee is. Wanneer je bij Google wil blijven voor (gratis) analytics voor je website, zal je dus noodgedwongen moeten overstappen naar Google Analytics 4 (GA4). Hier help ik je graag bij.
Sinds 14 oktober 2020 is Google Analytics 4 al uit de beta gekomen en officieel gepresenteerd als opvolger voor Universal Analytics. We hebben ondertussen dus al heel wat tijd gehad om te wennen. In de praktijk blijkt echter dat het meerendeel toch is blijven hangen in Universal Analytics. Wat niet gek is, want aan het datamodel van deze Analytics tool zijn we al vele jaren gewend. Voor GA4 heeft een compleet nieuw event-based datamodel ontwikkeld. Naast het nieuwe datamodel, zijn ook alle rapporten veranderd wanneer je de Analytics website erbij pakt. Dit maakt het allemaal niet makkelijk om de overstap te maken.
Privacy features in Google Analytics 4
Gelukkig zijn er ook genoeg voordelen aan Google Analytics 4. Een van de belangrijkste voordelen is dat alle nieuwe ontwikkelingen vanuit Google plaatsvinden binnen GA4. Sinds deze uit beta is zijn er dan ook geen nieuwe features meer uitgerold voor Universal Analytics, maar wel een hele hoop binnen GA4. Met een van deze updates is er een grote slag gemaakt op het gebied van Privacy, om zo beter te voldoen aan de GDPR. Zo heeft Google sinds 29 april 2022 extra Data Controls toegevoegd, waarbij er o.a. wordt gestopt met het doorsturen van (geanonimiseerde) IP adressen buiten de EU. Een zeer belangrijk onderdeel om te voldoen aan de nieuwe wetgeving.
Google Analytics 4 implementeren
Er komt natuurlijk nog veel meer kijken bij de overstap naar Google Analytics 4. Het datamodel is compleet anders, maar gelukkig blijft de integratie met andere Google tools zoals Google Ads ijzersterk. Het implementeren van Google Analytics 4 kan in principe al vrij eenvoudig, het is zelfs mogelijk om de overstap te maken waarbij je je huidige tracking-script blijft gebruiken. Voor een goede toekomstbestendige implementatie is het echter wel aan te raden om de nieuwe GA4 tracking te gebruiken. Mijn advies is om dit alles in te richten vanuit de Google Tag Manager. Zo heb je zelf veel grip op alle tracking scripts en events welke je gebruikt en kun je ook alle Consent regels op de juiste manier inrichten.
Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Stuur me dan gerust een bericht, dan kunnen we vrijblijvend bespreken wat ik voor je kan betekenen.